social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد
یکشنبه 20 فروردین 1396

استان بوشهر از استان‌های جنوبی ایران و هفدهمین استان بزرگ کشور به لحاظ مساحت است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. مرکز این استان بندر بوشهر می‌باشد.

استان بوشهر با ۲۳۱۹۷ كيلومتر مربع در جنوب غرب ايران و در فاصله ۲۷ درجه و ۱۸ دقيقه تا ۳۰ درجه و ۱۴ دقيقه عرض جغرافيايي و در فاصله ۵۰ درجه و ۷ دقيقه تا ۵۲ و ۵۷ دقيقه طول جغرافيايي واقع گرديده است.  استان بوشهر از شمال به استان خوزستان و قسمتي از استان كهگيلويه و بوير احمد ، از جنوب به خليج فارس و قسمتي از استان هرمزگان ، از شرق به استان فارس و از مغرب به خليج فارس محدود است و داراي مرز آبي با خليج فارس به طول ۶۲۵ ( با احتساب خورها: ۸۶۵) كيلومتر مي باشد.

آب و هواي استان از نوع گرم و صحرايي است كه در مجاورت دريا هوا گرم و مرطوب و دور از دريا گرم و خشك است. رشته كوههاي متعددي در استان وجود دارد كه معروفترين قلل اين ارتفاعات عبارتند از قله دآرنگ به ارتفاع ۱۲۲۳ متر در شهرستان دير و شرق شهر بردخون، قله كلات بوريال به ارتفاع ۷۳۰متر، قله گچور به ارتفاع ۱۶۰۳ متر ، كوه گيسكان به ارتفاع ۲۶۰۰ متر ، كوه بزپر به ارتفاع ۱۴۲۰ متر، ارتفاعات خورموج به ارتفاع ۱۸۰۰ متر و كوه سياه به ارتفاع ۱۵۰۰ متر. مهمترين رودخانه هاي استان عبارتند از: مند، رودخانه دالكي، رودخانه شاپور، رودخانه حله، رودخانه اهرم، رودخانه شور.

مهمترين تالاب استان تالاب حله با وسعت ۴۲۶۰۰ هكتار مي باشد. همچنين پارك ملي دير- نخيلو با ۲۰۰۰۰ هكتار وسعت، مامن گونه اي كمياب و حمايت شده از لاك پشت دريايي نوك آبي و سبز و درختان حرا از ديگر زيستگاه هاي استان مي باشد. زبان اكثريت مردم فارسي است. زبانهاي عربي و تركي نيز در بعضي مناطق استان رايج است.استان بوشهر داراي ۱۰ شهرستان، ۳۶ شهر، ۲۵ بخش و ۴۸ دهستان مي باشد. آب و هواي استان بياباني و نيمه بياباني است كه از ويژگيهاي آن دوره گرماي طولاني ۷ تا ۸ ماهه در طول سال مي باشد.

این استان به‌علت قرار گرفتن در ساحل استراتژیک خلیج فارس، صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت و گاز (پارس جنوبی و شمالی)، کشاورزی و نخلداری و وجود نیروگاه هسته‌ای از اهمیّت راهبردی و اقتصادی برخوردار است‌؛ به گونه‌ای که پایتخت انرژی ایران لقب گرفته‌است. مبارزه مردم تنگستان علیه نیروهای خارجی در یکصد سال اخیر از شاخص‌های مهم تاریخی این استان است.