اخبار اداره کل (استان) بيشتر

مدیرکل استاندارد استان بوشهر:

توان آزمایشگاهی استاندارد بوشهر به ۹۵ درصد رسید

مدیرکل استاندارد استان بوشهر گفت: پیش از سال ۹۲ توان آزمایشگاهی استان حدود ۶۰ درصد بود، ولی اکنون به ۹۵ رسیده است.

محمدرحیم بهره‎مند مدیرکل استاندارد استان بوشهر در جمع خبرنگاران بیان کرد: اداره کل استاندارد بوشهر در دولت تدبیر و امید در شاخص‏‌های عملکردی با ارتقا ۲۳ پله‌‏ای موفق به کسب رتبه نخست شد و در این مدت تدوین استاندارد‌ها نیز در این استان ۱۷ برابر شده است.

او با بیان اینکه داره کل استاندارد استان بوشهر در تدوین ونوشتن استاندارد‌های ملی رتبه نخست کشور را کسب کرده است، افزود: در زمینه تدوین استاندارد قبل از این دولت کمتر از ۱۲۰ استاندارد ملی در بوشهر تدوین شده بود که اکنون تدوین و تجدید نظر استاندارد‌ها به هزار و  ۵۷ مورد افزایش یافته است.

  ۴۷ آزمایشگاه در بوشهر فعالند

مدیرکل استاندارد استان بوشهر با اشاره به اینکه  ۴۷ آزمایشگاه در حدود ۲۶۲ زمینه در استان فعالند، ادامه داد: پیش از سال ۹۲ توان آزمایشگاهی استان حدود ۶۰ درصد بود، ولی اکنون به ۹۵ رسیده است.

بهره‌‏مند گفت: اکنون استان بوشهر در زمینه آزمایش کلاه ایمنی، کمپرسور، کولر گازی، شمع خودرو، رادیاتور و کمک فنر موقعیتی منحصر به فرد در کشور دارد و این آزمایش‎ها تنها در بوشهر انجام می‎شود. آزمایش باقیمانده سموم محصولات کشاورزی نیز فقط در استان‎های بوشهر، تهران و هرمزگان انجام می‌گیرد.

او عنوان کرد: تا دو سال پیش آزمایشگاه مرجع نفت در استان بوشهر وجود نداشت، اما اکنون این آزمایشگاه در استان راه‎اندازی شده است.

امکان جعل استاندارد به میزان قابل توجهی کاهش یافت

مدیرکل استاندارد استان بوشهر با اشاره به استقرار استاندارد در گمرک‌های استان ادامه داد: زمانی جعل استاندارد در زمینه واردات و صادرات وجود داشت که با راه‎اندازی سامانه ‏هایی اسناد گمرک از طریق سامانه به اداره کل ارائه می‌شود و امکان جعل استاندارد به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

بهره‌مند بیان کرد: بیش از دو هزار و ۷۰۰ قلم کالا ردیف تعرفه کالا مشمول استاندارد اجباری است که با هدف آزمون و کنترل از گمرک به اداره استاندارد ارجاع داده می‏ شود.

او با اشاره به اجرای طرح طاها برای  نظارت بر تولید، افزود: بیش از ۱۳۰ مورد جعل علامت استاندارد در این بازرسی ‏ها کشف شده است.

در زمینه نظارت بر واحد‌های تولیدی سامانه سینا ایجاد شده است که اکنون واحد‌های تولیدی حتی برای یکبار نیز نیاز به مراجعه به اداره کل استاندارد ندارند.

مدیرکل استاندارد استان بوشهر درباره استاندارد آسانسورها نیز گفت: در زمینه آسانسور‌ها زمانی برای بازرسی باید بازرس از تهران می‎آمد اکنون در سراسر استان نماینده مستقر داریم و پس از درخواست این مهم بدون نیاز به خارج از استان انجام می ‏شود.

شهرک‌های بازی  پروانه ایمنی گرفتند

بهره‌مند با اشاره به اینکه همه شهرک‌های بازی استان در طول هفت سال گذشته موفق به کسب پروانه ایمنی شده‌اند، عنوان کرد: هر سال این پروانه‎ها باید تمدید شود.

او ادامه داد: در هفت سال گذشته هشت هزار و ۹۸۸ مورد بازرسی از واحد‌های تولیدی و دو هزار و ۸۲۱ بازرسی از جایگاه‏‌های سوخت مایع و مراکز سیلندر پرکنی انجام شده است.

مدیرکل استاندارد استان بوشهر با اشاره به بازرسی مخازن سی. ان. جی تاکسی‌های درون شهری که بیش از پنج سال از تاریخ ساخت آن‌ها می‌گذرد، گفت: آزمایشگاه در زمینه سی ان جی در استان بوشهر ایجاد شده و خودرو‌هایی که برای معاینه فنی مراجعه می‏ کنند شرکت بازرسی مجاز اقدام به بازرسی این خودرو‌ها می‌کند.

بیش از ۱۰ هزار بازرسی از نازل‌های سوخت

بهره‌مند افزود: یکی از دغدغه‌های مردم در خصوص نازل‌های سوخت مایع درباره میزان حجم تحویلی به آن‌ها بوده که در این زمینه،  ۱۰ هزار و ۲۳۹ بازرسی انجام شده است.

او عنوان کرد: یکی از نگران‌ها در زمینه جایگاه‌های سی. ان. جی احتمال رعایت نشدن استاندارد لازم بود زیرا در شرایط تحریمی این جایگاه‌ها سریع و بدون رعایت استاندارد ساخته شده بود که با ساز و کار پیش بینی شده تا مرحله تعطیلی هم پیش رفتیم و اکنون تمام جایگاه‌های سی. ان. جی استاندارد ۱۵ گانه را رعایت می‎کنند.

مدیرکل استاندارد استان بوشهر، به  ۲۹ هزار و ۶۳۱ بازرسی از وسایل سنجش و ترازو‌ها هم اشاره کرد و  ادامه داد: دستگاه آزمایش ایکس. آر. اف با قابلیت حمل ویژه فلزات گرانبها و بدون نیاز به تخریب آن مصنوع در استان ایجاد شده و اکنون خدمات آن در محل فعالیت طلافروشان ارائه می‎شود.

بهره‌مند گفت: از طریق برنامه ریزی و آموزش‌های اداره کل استاندارد استان بوشهر، چهار شرکت در زمینه ملی و یک شرکت بازرسی فنی در زمینه بین المللی فعالیت دارد.

از استاندارد چرخ فلک بوشهر چه خبر؟

او، درباره چرخ فلک شهر بوشهر نیز گفت: در شرایط معمول استاندارد در مرحل پایانی کار بازرسی واعلام نظر انجام می‏‌دهد، ولی چرخ  فلک به دلیل اینکه جزء سازه ‏های سنگین است باید هنگام نصب و ساخت نیز شرکت بازرسی بر آن نظارت داشته باشد. یکی از بهترین شرکت‎های بازرسی نظارت بر نصب کابین ‏های چرخ فلک بوشهر را بر عهده دارد، که جزء بازرسی‌های بسیار پرهزینه است.